Iris Van Herpen – Correspondent member FHCM

Iris Van Herpen Couture 2019

Iris van Herpen was born on June 5 in 1984, in Amsterdam (Holland), Iris studied at the Institute of the Arts Arnhem before getting a scholarship to work in Alexander McQueen’s studio in London, from which she inherited her taste for organic forms and scenery, nowadays she is known for fusing technology with traditional Haute Couture craftsmanship, Iris Van Herpen opened her own label Iris van Herpen in 2007. 

In 2011, the Dutch designer became a guest-member of the Parisian Chambre Syndicale de la Haute Couture, part of the Fédération de la Haute Couture et de la Mode, since then, Van Herpen has continuously exhibited her new collections at Paris Fashion Week. Van Herpen’s work has been included in the Metropolitan Museum of Art, the Victoria & Albert Museum, the Cooper-Hewitt Museum in New York and the Palais de Tokyo in Paris.

Van Herpen designed and shown her first 3D-printed garment at the 2010 Amsterdam Fashion Week. The ‘Crystallization’ top was inspired by the phase transition water undergoes when it crystallizes. The garment was 3D printed from white polyamide.

Iris van Herpen nació el 5 de junio de 1984, en Amsterdam (Holanda), Iris estudió en el Institute of the Arts Arnhem antes de conseguir una beca para trabajar en el estudio de Alexander McQueen en Londres, de donde heredó su gusto por las formas y paisajes orgánicos. , hoy en día es conocida por fusionar la tecnología con la artesanía tradicional de alta costura, Iris Van Herpen abrió su propia marca Iris van Herpen en 2007.

En 2011, la diseñadora holandesa se convirtió en miembro invitada de la Chambre Syndicale de la Haute Couture de París, parte de la Fédération de la Haute Couture et de la Mode, desde entonces, Van Herpen ha exhibido continuamente sus nuevas colecciones en la Semana de la Moda de París. El trabajo de Van Herpen se ha incluido en el Museo Metropolitano de Arte, el Museo Victoria & Albert, el Museo Cooper-Hewitt en Nueva York y el Palais de Tokio en París.

Van Herpen diseñó y mostró su primera prenda impresa en 3D en la Semana de la Moda de Ámsterdam de 2010. La tapa de “cristalización” se inspiró en la transición de fase que sufre el agua cuando cristaliza. La prenda se imprimió en 3D con poliamida blanca.

Crystallization top, Amsteram FW 2010

“What takes the longest when designing a collection is research. It’s the thing that excites me the most, finding new techniques and materials and people to work with. It is really a process of learning, of trying, experimenting, and making mistakes. I think it is the most important part of the work and the collections.”

Iris Van Herpen

Van Herpen’s work can be described as interdisciplinary as she draws inspiration from professions outside of fashion and the arts. Therefore, the designer creates much of her work in collaboration with professionals working in fields of science, technology and architecture.

For example, her SS 2020 collection, Sensory Seas’, drew inspiration from both marine ecology and the work of Spanish neuroanatomist Ramón y Cajal.

El trabajo de Van Herpen puede describirse como interdisciplinario, ya que se inspira en profesiones fuera de la moda y las artes. Por tanto, la diseñadora crea gran parte de su trabajo en colaboración con profesionales que trabajan en los campos de la ciencia, la tecnología y la arquitectura.

Por ejemplo, su colección SS 2020, Sensory Seas ‘, se inspiró tanto en la ecología marina como en el trabajo del neuroanatomista español Ramón y Cajal.

Iris Van Herpen

Critics describe Iris van Herpen’s work as both organic and innovative.  With New York Times journalist Vanessa Friedman stating: “It’s not that she rejects the heritage of the couture, she just redefines it with modern tools. Once upon a time the sewing machine did the same.”

Van Herpen was one of the first designers to adopt 3D-printing as a garment construction technique. Her design process utilises technologies such as rapid prototyping as one of the guiding principles in her work. Van Herpen is known for using radical materials such as dragon skin, synthetic boat rigging or the whalebones of children’s umbrellas.

Los críticos describen el trabajo de Iris van Herpen como orgánico e innovador. Con la periodista del New York Times, Vanessa Friedman, afirmando: “No es que rechace la herencia de la alta costura, simplemente la redefine con herramientas modernas. Érase una vez la máquina de coser hizo lo mismo”.

Van Herpen fue uno de los primeros diseñadores en adoptar la impresión 3D como técnica de construcción de prendas. Su proceso de diseño utiliza tecnologías como la creación rápida de prototipos como uno de los principios rectores de su trabajo. Van Herpen es conocido por usar materiales radicales como piel de dragón, aparejos sintéticos para botes o los huesos de ballena de los paraguas para niños.


Since 2009, pop star Lady Gaga has been wearing Iris van Herpen’s designs on several occasions. In 2012, Gaga wore a custom shiny black Couture dress for the launch of her perfume Fame. The shape of the perfume bottle served as the inspiration of the dress, which Van Herpen constructed from laser-cut strips of black acrylic.

Because of Van Herpen’s multidisciplinary approach to creation, she has collaborated with various artists such as Jolan van der Wiel and Neri Oxman, also architects such as Philip Beesley and Benthem. The designer’s interest in science and technology has led to ongoing conversations with CERN (The European Organization for Nuclear Research) and Massachusetts Institute of Technology.

Desde 2009, la estrella del pop Lady Gaga ha estado usando los diseños de Iris van Herpen en varias ocasiones. En 2012, Gaga usó un vestido de alta costura negro brillante personalizado para el lanzamiento de su perfume Fame. La forma del frasco de perfume sirvió de inspiración para el vestido, que Van Herpen construyó a partir de tiras de acrílico negro cortadas con láser.

Debido al enfoque multidisciplinario de la creación de Van Herpen, ha colaborado con varios artistas como Jolan van der Wiel y Neri Oxman, también arquitectos como Philip Beesley y Benthem. El interés del diseñador por la ciencia y la tecnología ha llevado a conversaciones en curso con el CERN (la Organización Europea para la Investigación Nuclear) y el Instituto de Tecnología de Massachusetts.


Karla Maryen

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