Azzedine Alaïa – Correspondent member FHCM

Azzedine Alaïa was born on February 26, 1935, in Jemmal, Tunisia. He was a Tunisian couturier and shoe designer, successful since the eighties. His parents were farmers, but his glamorous twin sister Hafida taught him to sew. Additionally, a French friend of his mother’s fueled the couturier’s instinctive creativity by showing him fashion magazines.

Admission to the famous sculpture school, “École des Beaux-Arts” where he lied about his age in order to enroll, there he learned to carefully analyze the proportions of the human body and the behavior of volumes, undoubtedly for what the couturier has been most recognized, lessons that were imprinted in the world of Haute Couture.

Azzedine Alaïa nació el 26 de febrero de 1935 en Jemmal, Túnez fue un modisto y diseñador de zapatos tunecino, exitoso desde los años ochentas. Sus padres eran granjeros pero su glamourosa hermana melliza, Hafida, le enseñó a coser, y fue ella quien le inspiró amor por la alta costura. Además, una amiga francesa de su madre alimentó la instintiva creatividad del modisto al enseñarle revistas de moda.

Ingreso a la famosa escuela de escultura, “École des Beaux-Arts” donde mintió sobre su edad para poder ingresar, allí aprendio a analizar detenidamente las proporciones del cuerpo humano y el comportamiento de los volúmenes, sin duda por lo que más se le ha reconocido al modisto, lecciones que quedaron impresas en el mundo de la Alta Costura.

Alaïa worked as a couturier’s assistant before graduating, she received various orders for pieces for private clients, who were fascinated by the way he potentiated the figure. In the late 1950s, he moved to Paris, where he found work with relative ease in the hands of great eminences such as Christian Dior, where he only lasted one week, Guy Laroche for two seasons, Thierry Mugler and Charles Jourdan.

In the seventies, he opened a small atelier on rue de Bellechasse -in the heart of the Marais district-, a place from which he made, almost secretly, pieces for the Parisian jet set of the moment.

In 1960, The Blegiers Family hired him for the next five years as a butler and dressmaker. His relationship with the countess and his friends gave her access to a glamorous and select circle of Parisian social life.

Alaïa trabajo como asistente de modistos antes de graduarse, recibía diversos pedidos de piezas para clientes privados, los cuales estaban fascinados en la forma que este potencializaba la figura. A finales de los cincuenta se trasladó a París, donde encontró trabajo con relativa facilidad en las manos e grandes eminencias como Christian Dior, donde solamente duro una semana, Guy Laroche durante dos temporadas, Thierry Mugler y Charles Jourdan.

En la década de los setenta abrió un pequeño atelier en la rue de Bellechasse en pleno barrio de Le Marais-, lugar desde el cual confeccionaba, casi en secreto, piezas para la jet set parisina del momento.

En 1960, La Familia Blegiers lo contrató durante los siguientes cinco años como mayordomo y modisto. La relación con la condesa y sus amistades le dieron acceso a un círculo glamoroso y selecto de la vida social parisina.

Galleria Borghese, Rome, Italy.

In the seventies he opened his first atelier in the small apartment he owned on Bellechasse street, from that small atelier he worked for almost twenty years, he privately dressed the world jet set, from Marie-Hélène de Rothschild and Louise de Vilmorin to the actress Greta Garbo.

Alaïa produced her first Ready-to-wear collection for her in 1980, the year she moved to a larger workshop on rue Du Parc-Royal in the Le Marais district. In 1984 he was chosen as Best Designer of the Year and his work won the award for Best Collection of the Year at the “Fashion Oscars”, awarded by the French Ministry of Culture in a memorable event where the singer Grace Jones carried Alaïa in his arms on stage.

En los setentas inauguró su primer taller en el pequeño departamento que poseía en la calle Bellechasse, desde ese pequeño atelier trabajo durante casi veinte años, vistió de manera privada a la jet set mundial, desde Marie-Hélène de Rothschild y Louise de Vilmorin hasta la actriz Greta Garbo.

Alaïa produjo su primera colección Read-to-wear en 1980, año en que se mudó a un taller más amplio en la calle Du Parc-Royal del barrio Le Marais. En 1984 fue elegido como Mejor Diseñador del Año y su trabajo ganó el premio a Mejor Colección del Año en los «premios Óscar de la moda», entregados por el Ministerio de Cultura de Francia en un memorable evento donde la cantante Grace Jones cargó a Alaïa en sus brazos sobre el escenario.

“No other dress can make a woman look and feel as good as an Alaïa dress because it cinches a woman’s body perfectly.”

Naomi Campbell

Over time her success worldwide was ascending, Alaïa presented her collections when she considered that they were ready, without following the calendar of international catwalks, that is, she moved at her own pace. In the mid-90s, Alaïa disappeared from the fashion scene, but continued to engage private clientele with great commercial success with her ready-to-wear collections, showing them in her own space in the heart of the Marais, where she established her workshop, showroom and shop.

In 2000, Alaïa joined forces with the Prada group, although in 2007 she would regain her maison despite still being Prada who produces and develops her shoes and leather accessories. In 2000, she also had an exclusive exhibition at the Guggenheim Museum in New York, confirming herself as one of the greatest contemporary influences on fashion. Alaïa has designed until the last day, November 18, 2017, the date on which he died, after returning to Haute Couture, a spectacular fall ends the life of the couturier at 77 years old. Behind him, the legacy of a free and unique man.

Con el tiempo su éxito a nivel mundial fue ascendiendo, Alaïa presentaba sus colecciones cuando consideraba que estában listas, sin seguir el calendario de las pasarelas internacionales, es decir se movía a su propio ritmo. A mediados de los años 90, Alaïa se esfumó de la escena de la moda, pero continuó dedicándose a clientela privada con gran éxito comercial con sus colecciones ready-to-wear, mostrándolas en su propio espacio en el corazón del Marais, donde estableció su taller, showroom y tienda. 

En 2000, Alaïa unió fuerzas con el grupo Prada, aunque en 2007 recuperaría su maison a pesar de seguir siendo Prada quienes producen y desarrollan sus zapatos y accesorios de cuero. En el 2000 también realizó una exhibición en exclusive en el Museo Guggenheim de Nueva York, confirmándose como una de las mayores influencias contemporáneas de la moda. Alaïa ha diseñado hasta el último día, el 18 de noviembre de 2017, fecha en que fallecio, tras volver a la Alta Costura, una aparatosa caída acaba con la vida del modisto a los 77 años. Tras él, el legado de un hombre libre y único.

Azzedine Alaïa is today the legacy of a star designer, professional father of Supermodels, especially Naomi Campbell, the legacy that has left the industry with pieces that accentuate feminine curves without leaving the elegant at the same time, Celebrities from all They have been worn by Madonna, Gwen Stefani, Lean Rimes, Heidi Klum, Mariah Carey, former Spice Victoria Beckham, Julia Roberts, Lady Gaga, Cameron Diaz, Naomi Campbell, Megan Fox or Miranda Kerr to dazzle on the red carpet, even first ladies like Michelle Obama to go to the New York ballet.

Azzedine Alaïa es hoy en día el legado de un diseñador estrella, padre profesional de las Supermodelos, en especial de Naomi Campbell, el legado que ha dejado a la industria piezas que acentúan las curvas femeninas sin dejar lo elegante al mismo tiempo, Celebridades de toda índole los han portado, Madonna, Gwen Stefani, Lean Rimes, Heidi Klum, Mariah Carey, la exspice Victoria Beckham, Julia Roberts, Lady Gaga, Cameron Diaz, Naomi Campbell, Megan Fox o Miranda Kerr para deslumbrar en la alfombra roja, incluso primeras damas como Michelle Obama para ir al ballet de Nueva York.

Alaïa Signature

  • Azzedine Alaïa could be defined as a sculptor who models eminently female human figures, using all kinds of fabrics.
  • His signature bodycon, his soft, intricate take on leather, sculpting godet inserts, leopard print and fit and flare silhouettes are seen every season. 
  • Fashion was about meticulous construction – but always with the goal of making women feel utterly divine.
  • Alaïa was a true couturier, who rarely slept for more than two hours a night. However, he knew all too well the importance of his team. In fact, Alaïa never took a post-show bow for this reason. 
  • Alaïa moulded his clothes to the female form, designing around the woman’s body. He sculpted his work to a Rodin level of craftsmanship, never losing the shape of how his work would look on a woman.
  • Fit and flare shapes and nipped-in waists are key signatures.
  • Drawing inspiration from the ancient Amazons, his work challenged pre-conceived notions of femininity.
  • Far from the loose-fitting, soft shapes that went before him, the designer invented the body-con silhouette.
  • His designs make women look and feel the best they can be; they tuck, grip and smooth to impressive effect.
  • Pieces with a sexy component and made of leather, a lesson that redefined the body and at the same time, transformed it.

Esencia de Alaïa

• Azzedine Alaïa podría definirse como un escultor que modela figuras humanas eminentemente femeninas, utilizando todo tipo de tejidos.
• Su bodycon de ella, la firma de ella, su suave e intrincada versión del cuero, las inserciones de godet esculpidas, el estampado de leopardo y las siluetas ajustadas y con vuelo se ven cada temporada.
• La moda se trataba de una construcción meticulosa, pero siempre con el objetivo de hacer que las mujeres se sintieran absolutamente divinas.
• Alaïa era un verdadero modisto, que rara vez dormía más de dos horas por noche. Sin embargo, él conocía muy bien la importancia de su equipo. De hecho, Alaïa nunca hizo una reverencia posterior al espectáculo por esta razón.
• Alaïa moldeó su ropa a la forma femenina, diseñando alrededor del cuerpo de su mujer. Esculpió su trabajo de él a un nivel de artesanía de Rodin, sin perder nunca la forma de cómo se vería su trabajo de él en una mujer.
• Las formas ajustadas y abocinadas y las cinturas ajustadas son firmas clave.
• Inspirándose en las antiguas amazonas, su trabajo desafió las nociones preconcebidas de feminidad.
• Lejos de las formas suaves y holgadas que le precedieron, el diseñador inventó la silueta body-con.
• Sus diseños de él hacen que las mujeres se vean y se sientan lo mejor que pueden ser; se pliegan, agarran y suavizan con un efecto impresionante.
• Piezas con un componente sexy y confeccionadas en cuero, una lección que redefinió el cuerpo y al mismo tiempo lo transformó.

Karla Maryen

4 thoughts on “Azzedine Alaïa – Correspondent member FHCM

  1. Hi there! I just want to give you a big thumbs up for your great info you have here on this post. I will be returning to your blog for more soon. Fleurette Aron Ponton

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