The history of Schiaparelli – Official Haute Couture member

Elsa Luisa Maria Schiaparelli was born on September 10, 1890, in Rome, her mother, Maria-Luisa, was a Neapolitan aristocrat and her father, Celestino Schiaparelli, was an accomplished scholar with multiple areas of interest, her brother, the astronomer Giovanni Schiaparelli discovered the channels of Mars and a cousin of them Ernesto Schiaparelli, was a prominent Egyptologist, who discovered the tomb of Nefertari. The family was descended from the Medici, on the part of the mother, Maria-Luisa; Elsa studied philosophy at the University of Rome, we could say that the cultural background of her family members served to ignite the imaginative faculties of Schiaparelli’s impressionable childhood years.

When Schiaparelli graduated from University, she wrote a book of erotic poems titled Arethusa based on an ancient Greek myth, the content of her writing alarmed the conservative sensibilities of her parents that they sought to tame her fantasy life by sending her to a convent boarding school in Switzerland, but once within the school’s confines, Schiaparelli rebelled against its strict authority, leaving her parents to see no alternative but to bring her to home, again.

Elsa Luisa Maria Schiaparelli nació el 10 de septiembre de 1890 en Roma, su madre, Maria-Luisa, era una aristócrata napolitana y su padre, Celestino Schiaparelli, era un erudito consumado con múltiples áreas de interés, su hermano, el astrónomo Giovanni Schiaparelli descubrió los canales de Marte y un primo de ellos Ernesto Schiaparelli, fue un destacado egiptólogo, que descubrió la tumba de Nefertari. La familia era descendiente de los Medici, por parte de la madre, Maria-Luisa; Elsa estudió filosofía en la Universidad de Roma, podríamos decir que los antecedentes culturales de los miembros de su familia sirvieron para encender las facultades imaginativas de los impresionables años de infancia de Schiaparelli.

Cuando Schiaparelli se graduó de la Universidad, escribió un libro de poemas eróticos titulado Arethusa basado en un antiguo mito griego, el contenido de su escritura alarmó las sensibilidades conservadoras de sus padres que buscaban domar su vida de fantasía enviándola a un internado del convento. en Suiza, pero una vez dentro de los límites de la escuela, Schiaparelli se rebeló contra su estricta autoridad, dejando a sus padres sin otra alternativa que traerla de regreso a casa.

Elsa Schiaparelli

In 1913 she moved to London, where she met Count Wendt de Kerlor and fell in love with his charms, so much, that they were married 24 hours later, shortly after, Schiaparelli’s husband was deported so they moved to the other side of the ocean, New York, on the ship that carried them, Schiaparelli met Gabrielle Picabia, the first wife of the Dadaist painter, an event that changed her life.

In a short time, Schiaparelli was surrounded by avant-garde artists of the time such as Man Ray, Marcel Duchamp and Edward Steichen, among others, unfortunately, the love between Schiaparelli and Wendt de Kerlor lasted a short time but a beautiful daughter named Yvonne emerged, nicknamed Gogo, she was born with poliomyelitis, the father abandoned his daughter and wife, Schiaparelli returned to Europe, heading to Paris with his daughter, believing that there she would find better professionals to treat the disease of the baby girl, Elsa decided to earn a living for the first time in her entire existence, working.

At the beginning, she worked in an antique shop and while the nights at the Le Bpenteruf sur le Toit, the restaurant where the best artists of the moment met and where she also met Paul Poiret.

En 1913 se mudó a Londres, donde conoció al conde Wendt de Kerlor y cayó rendida a sus encantos, tanto que se casaron 24 horas después, poco tiempo después, deportaron al esposo de Schiaparelli por lo que se mudaron al otro lado del océano, Nueva York, en el barco que los trasladaba Schiaparelli conoció a Gabrelle Picabia, la primera esposa del pintor dadaísta, encuentro que cambió para siempre su vida.

En poco tiempo Schiaparelli estuvo rodeada de artistas de vanguardia de la época como Man Ray, Marcel Duchamp y Edward Steichen, entre otros, desafortunadamente el amor entre Schiaparelli y Wendt de Kerlor duro poco tiempo pero surgió una bella hija llamada Yvonne, apodada Gogo, sin embargo nació con poliomielitis y el padre abandono a su hija ya la madre, aun que dicen que antes del nacimiento de la hija mantuvo muchas infidelidades, Schiaparelli regreso a Europa, rumbo a París con su hija creyendo que encontraría mejores profesionales para tratar la enfermedad de la niña, pidió el divorció y decidió ganarse la vida por primera vez en toda su existencia trabajando.

Al inicio trabajaba en una tienda de antigüedades mientras que las noches las invertía en Le Bœuf sur le Toit, el restaurante donde se reunían los mejores artistas del momento y donde conoció también Paul Poiret.

One afternoon when she accompanied him to his studio, Schiaparelli began to try on very expensive clothes that she couldn´t afford, the couturier decided to give her any clothes she wanted, considering that the fact that such an atypical woman was wearing them could be good publicity for him and her signature and that’s how she turned her friend into one of the first it girls. Probably the first of all the influencers in history, basically Elsa Schiaparelli could wear all the designs of one of the greatest of the masters of the moment in exchange for saying that they were by Poiret.

The embroidery, the luxury, the most exquisite materials and the contrasting colors … led her to open her first workshop in the mid-20s.

In 1927 she debuted with a handwoven sweater with a black and white trompe-l’oil motif, a resounding success. Vogue immediately considered it a masterpiece and in the United States, they enthroned it in the fashion star product.

In just one year she had opened workshops, salons and offices in Paris under the name “Schiaparelli – Pour le Sport” and would soon add knitwear, swimwear, and accessories to the collection.

Una tarde en que le acompañó a su estudio, Schiaparelli comenzó a probarse ropa muy costosa que no podía pagar, y el modisto decidió dejarle las prendas que quisiera considerando que el hecho de que las llevara una mujer tan atípica podía ser una buena publicidad para él y su firma y así es como convirtió a su amiga en una de las primeras it girls. Probablemente la primera de todas las influencers de la historia, básicamente Elsa Schiparelli podía vestir todos los diseños de uno de los más grandes de los maestros del momento a cambio de decir que eran de Poiret.

Los bordados, el lujo, los materiales más exquisitos, los colores contrastados… todo ese descubrimiento en el taller de Poiret, la empujaron a abrir su primer taller a mediados de los 20s.

En 1927 debutó con un jersey tejido a mano con un motivo de trompe-l’oil blanco y negro, un éxito fue rotundo. Vogue lo consideró de inmediato una obra maestra y en Estados Unidos lo entronizaron en el producto estrella de moda.

En tan solo un año había abierto talleres, salones y oficinas en París con el nombre de “Schiaparelli – Pour le Sport” y pronto agregaría a la colección prendas de punto, trajes de baño, y accesorios.

Schiaparelli is well known for collaborating with emblematic characters of the time, for example, she made jewelry with the great Alberto Giacometti, Meret Oppenheim and Elsa Triolet, a few forays into decoration with Jean-Michel Franky in shoe stores with Pérugia and Roger Vivier, while On publicity issues, which he knew also counted, he had the help of Raymond Peyned.

By 1932, her company was already a successful business example. It had several floors and eight workshops that employed 400 people, its first headquarters in London and even an office in New York. Two years later it expanded its cosmetic line with a collection of three perfumes – Soucis, Salut and Schiapy and in 1935 it became the owner of the Fontpertuis, 21 in place Vendôme, a five-story hotel, 98 rooms and more than 700 employees. in whose base he installed a boutique.

Elsa Schiaparelli was the first female fashion designer to appear on the cover of American Time magazine, an achievement that was not even achieved by Coco Chanel, her biggest rival.

Elsa was the first designer to present Fashion Films, basically presentations structured like small plays that told stories filled with symbols taken from surrealism and from life itself, mixing architecture and poetry.

Schiaparelli es muy reconocida por colaborar con personajes emblemáticos de la época, por ejemplo hizo joyas con el gran Alberto Giacometti, Meret Oppenheim y Elsa Triolet, unas cuantas incursiones en decoración junto a Jean-Michel Franky en zapatería con Pérugia y Roger Vivier, mientras que en temas de publicidad, que sabía que también contaba, contó con la ayuda de Raymond Peyned.

En 1932, su empresa era ya un ejemplo empresarial de éxito. Disponía de varios pisos y ocho talleres que daban trabajo a 400 personas, sus primeras sedes en Londres e incluso oficina en Nueva York. Dos años más tarde ampliaba su línea cosmética con una colección de tres perfumes – Soucis, Salut y Schiapy y en 1935 se convertía en la propietaria del Fontpertuis, 21 en place Vendôme, un hotel de cinco pisos , 98 habitaciones y más de 700 empleados , en cuyos bajos instaló una boutique.

Elsa Schiaparelli fue la primera diseñadora de moda femenina en aparecer en la portada de la revista estadounidense Time, un logro que ni siquiera fue alcanzado por Coco Chanel, su mayor rival.

Elsa fue la primera diseñadora en presentar Fashion Films, básicamente presentaciones estructuradas como pequeñas obras de teatro que contaban historias trufadas de símbolos extraídos del surrealismo y de la vida misma mezclando arquitectura y poesía.

And how can we forget Dalí, collaborator of the lobster with parsley sprigs embodied in a white organdy dress, a dress that Wallis Simpson (Duchess of Windsor) wore for the photos (of Cecil Beaton) taken shortly before her wedding with Edward VIII.

Jean Cocteau’s drawings also appeared on coats, evening wear, and jewelry … in that period when the surrealist and artistic spirit took hold of all of Schiaparelli’s work. He even made some unusual leather ankle boots with embroidered stitches that drew the toes.

In Dallas, she was the first European to receive the Neiman Marcus award for fashion services, in a move from the United States to Europe, Schiaparelli moved 13,000 vitamin capsules to help Free France, and it brought her quite a lot of problems since what she Customs confiscated the cargo, suspecting that Elsa was doing smuggling business, so from May 1941 to July 1945, she settled in New York to await the end of the war.

Upon returning to France in early September 1945, she presented a new collection and appointed Hubert de Givenchy as creative director of the Schiaparelli boutique.

Schiaparelli, the most surreal fashion brand ever conceived, born 85 years ago to dress women with a strong and independent personality, was resurrected by Diego Della Valle.

“In tough times, fashion is always extravagant.”

Elsa Schiaparelli

Y como olvidar a Dalí, colaborador de la langosta con ramitas de perejil plasmados en un vestido blanco de organdí, vestido que Wallis Simpson (duquesa de Windsor) llevó para las fotos (de Cecil Beaton) tomadas poco antes de su boda con Eduardo VIII.

Los dibujos de Jean Cocteau también aparecieron en abrigos, conjuntos de noche y joyas… en ese periodo en que el espíritu surrealista y artístico se apoderó de todo el trabajo de Schiaparelli. Incluso realizó unos insólitos botines de cuero con pespuntes bordados que dibujaban los dedos de los pies.

En Dallas, fue la primera europea en recibir el premio Neiman Marcus por servicios a la moda, en un traslado de Estados Unidos a Europa, Schiaparelli trasladaba 13,000 cápsulas de vitaminas para ayudar a Free France, y le trajo bastantes problemas ya que lo que la aduana confiscó la carga, sospechando que Elsa estaban haciendo negocios de contrabando, asi que desde mayo de 1941 hasta julio de 1945 se instaló en Nueva York a esperar el final de la guerra.

Al volver a Francia, a principios de septiembre de 1945, ella presento una nueva colección y nombro a Hubert de Givenchy como director creativo de la boutique Schiaparelli.

Schiaparelli, la firma de moda más surrealista jamás concebida, nacida hace 85 años para vestir a mujeres con una personalidad fuerte e independiente, fue resucitada por Diego Della Valle.

Elsa Schiaparelli, who married in a black dress and became a character of social relevance only comparable to that of artists like Picasso or his friend Dalí, always got and deserved the maximum attention.

Schiaparelli today is a great character and source of inspiration for many people in the industry, such as the jeweled and pleated gloves that are now the hallmark of Issey Miyake or the Skeleton dress that Alexander McQueen repopularized.

Shiaparelli is also considered as the creator of branding. It is because she was the first designer to launch a line of glasses and bags and to include her wonderful S and locks in her creations to make them even more unmistakable.

Schiaparelli’s clients understood and experienced her surreal and extravagant fashion first-hand, her latest collection was Constellation, consisting of six dresses, a reversible coat and three hats designed for women who traveled.

Therefore, despite these successes, a growing number of licenses in the United States and good sales for her perfumes, Elsa understood that the world of Haute Couture had changed, so she decided to close forever.

Elsa Schiaparelli, que se casó con un vestido negro y se convirtió en un personaje de una relevancia social solo comparable a la de artistas como Picasso o su amigo Dalí, siempre consiguió y mereció la máxima atención.

Schiaparelli hoy en día es un gran personaje y fuente de inspiración para muchas personas de la industria, como por ejemplo los guantes enjoyados y plisados que ahora son la seña de identidad de Issey Miyake o el vestido Skeleton que repopularizó Alexander McQueen.

Shiaparelli se considera también como la creadora del branding. es porque fue la primera diseñadora en lanzar una línea de gafas y bolsos y en incluir sus maravillosas S y candados en sus creaciones para hacerlas todavía más inconfundibles.

Los clientes de Schiaparelli entendieron y vivieron en primera persona su moda surrealista y extravagante, su ultima colección fue Constellation, conformada por seis vestidos, un abrigo reversible y tres sombreros pensados para las mujeres que viajaban.

Por eso, a pesar de estos éxitos, un número creciente de licencias en Estados Unidos y buenas ventas para sus perfumes, Elsa entendió que el mundo de la Alta Costura había cambiado, así que decidió cerrar para siempre.

Elsa also wrote an autobiography entitled Shocking Life, Elsa died in 1973 and although the story could have ended like this, Diego Della Valle decided to resurrect the firm, the businessman bought the firm and its files and, during the show Schiaparelli and Prada: Impossible Conversations held at the Met in New York in 2012, reopened the couture house at the Hotel de Fontpertuis.

Currently, the creative director is originally from Texas, Daniel Roseberry who has a long experience as a Thom Browne designer and has understood very well the codes of the firm that owes so much to surrealism.

Elsa también escribió una autobiografía titulada Shocking Life, Elsa murió mientras dormía en 1973 y aunque la historia podía haber terminado así, Diego Della Valle decidió resucitar la firma, el empresario compró la firma y sus archivos y, durante la muestra Schiaparelli and Prada: Impossible Conversations celebrada en el Met de Nueva York de 2012, reabrió la casa de costura en el Hotel de Fontpertuis.

Actualmente el director creativo es originario de Texas, Daniel Roseberry quien tiene una larga experiencia como diseñador de Thom Browne y ha entendido muy bien los códigos de la firma que tanto le debe al surrealismo.

Schiaparelli’s contributions

  • Abstract turtles, sailor tattoos, skeletons and in adding to the perfect contrast of black and white the saturation in bright tones.
  • Combination of haute couture with the most sporty shapes and fabrics
  • Rubber coated wool and silk raincoats.
  • The culottes, suits with shoulder pads and metal mesh bags.
  • Designs that alternated sportswear with understated lines, chic suits and day dresses with blatantly seductive evening dresses, in addition to their first men’s wardrobe-inspired coats.
  • The most surreal fashion brand ever conceived, to dress women with a strong and independent personality, pieces of good taste, distinction and extravagance, provocative but at the same time with maximum sobriety.
  • Practical and comfortable clothing: jumpsuits with visible and sometimes multicolored zippers equipped with maxi pockets designed to contain the equivalent of a handbag, a coat with an integrated bag, transformable dresses.
  • Collections with controversial, different and unforgettable designs.
  • Skeleton dress, from 1938, suits with office drawer pockets (an adaptation of the famous paintings by the Cadaqués painter), and another but no less impressive, the teardrop-shaped dress, without forgetting that it was she who launched the first line of designer sunglasses.

Aportaciones de Schiaparelli

  • Tortugas abstractas, tatuajes de marineros, esqueletos y en añadir al perfecto contraste del blanco y negro la saturación en tonos brillantes.
  • Combinación de alta costura con las formas y tejidos más deportivos
  • Impermeables en lana y seda recubierta de goma.
  • Los culottes, trajes con hombreras y bolsas de malla metálica.
  • Diseños que alternaban ropa deportiva con líneas sobrias, trajes chic y vestidos de día con vestidos de noche descaradamente seductores, además de sus primeros abrigos inspirados en el vestuario masculino.
  • La firma de moda más surrealista jamás concebida, para vestir a mujeres con una personalidad fuerte e independiente, piezas de buen gusto, distinción y extravagancia, provocativas pero a la vez con máxima sobriedad.
  • Ropa práctica y cómoda: monos con cremalleras visibles y a veces multicolores dotados con maxi bolsillos destinados a contener el equivalente a un bolso de mano, un abrigo con una bolsa integrada, vestidos transformables.
  • Colecciones con diseños controvertidos, distintos e inolvidables.
  • Vestido Skeleton, de 1938, trajes con bolsillos de cajones de oficina (una adaptación de los famosos cuadros del pintor de Cadaqués), y otro pero no menos impresionante, el vestido en forma de lágrima, sin olvidar que fue ella quien lanzo la primera línea de gafas de sol de diseñador.

Karla Maryen

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